مشروع البيوت المحمية او اللاستيكية
النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: مشروع البيوت المحمية او اللاستيكية

المهنة
    Employee

مشروع البيوت المحمية او اللاستيكية

بسم الله الرحمن الرحيم
    اوجه سؤالي الى المختصين لدي عشر بيوت بلاستيكية ازرع فيها الخيار ، و سؤالي هو هل بالامكان زراعة اصناف اخرى من الخضروات في نفس البيوت البلاستيكية التي بها الخيار؟

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    انسان

الأخ العزيز ارجو ان تعلمنا بقياسات البيت البلاستيكي ففي حالة كون عرض البيت 9 متر فنحن نقوم بزراعة الباذنجان او الفلفل في الخطوط الجانبية للبيت اي خطين من الباذنجان او الفلفل واستغلال المساطب او الخطوط الوسطى بزراعة 8 خطوط من الخيار بعمل اربع مساطب كل مسطبة تشتمل على خطين مزدوجين من الخيار وبهذا يكون عدد الخطوط الكلي 10 خطوط زراعة وتكون خطوط الباذنجان او الفلفل على بعد 50-60سم عن جدار البيت الجانبي من كلا الجهتين وعرض المسطبة 60سم تقريبا

تحياتي

اخوك ابو عبد الله

أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شريك له
    وأشهد أن محمداً عبده ورسوله

المهنة
    محاسب قانوني

لدي استفسار هام فانا جديده بهذا المجال سوف أقوم انا وصديقاتي ونحن ثلاثة بزراحة احد الاسطح وهو تقريبا مساحته 6*7 نحن الان في شهر يونيو ونرغب في زراعة الطماطم كما اننا مقيمات بمصر ماهي الخطوات التي علينا اتباعها
    احنا عايزين نزرع لاغراض تجارية حتى لو محققناش مكسب في البدايه المهم بس نبدأ بصوره صح وعلى الاقل نسترد التكلفة انا نفسي ازرع في المواسير المعلقة دي وجمعت شوية معلومات جامده من المنتدى هنا عن الشتلات عايزه بس اعرف حاجات مهمه
    1-هيه الفتره دي مناسبة لزراعة البذور وهتاخد معايا قد ايه في الجو ده قبل ما اشتلها
    2- هل هعمل صوبه ولا ينفع في الفتره دي الزراعة المكشوفة بدونها
    3- ايه افضل انواع البذور اللي ممكن استخدمها في الشهر ده تستحمل درجات حرارة يونيو وما بعده وتعمل انتاجية كويسه
    4-كمان ناويه اجمع الخضار وبقايا الطعام من سكان العمارة اللي فيها السطوح ده منها استغلال للموارد وكمان اسمد بيها الزرع فهل ده ممكن يغني عن التسميد الكتير اللي انا شفته في الشروحات هنا في المنتدى ولو ممكن يفيد استخدمه بدل اي مرحله في التسميد

ارجوووووووووووووووووو الرد في أسرع وقت لاننا بدانا في تنظيف السطح فعلا واخذنا موافقة السكان وعملنا اتفاق مكتوب مع صاحب العماره للانتفاع بالسطح دون التعرض لمشروعنا الصغير الذي اتمنى ان ينتشر في كل بيت وتصبح كل عماره مكتفيه ذاتيا من احتياجاتها الغذائية (دوله صغيره يعني عندها اكتفاء ذاتي)يمكن ده يقلل من وارداتنا شويه
    وحاول اصور فيديو خطوه بخطوه اللي بنعمله عشان لوفيه حاجه غلط نستدرجها اول باول والله من وراء القصد

المهنة
    مهندس زراعي

يمكن ذلك ولكن السؤال هو: ماهي مساحة البيت المحمي ؟
    الاخ مفتاح كلما كان عرض البيت كبير من 9متر-12متر يمكن زراعه المحاصيل على الجانبين
    شكزا